چشمی درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

چشمی درب اتوماتیک شیشه ­ای، یک سیستم حسی است

 

با سرعت پیشرفت علم امروزی، تغییراتی بسیاری به­ وجود آمده است. این تغییر و تحولات حتی به درها رسیده است. امروزه، بیشتر مکان­ ها، سعی در استفاده از، درب اتوماتیک دارند. این درب­ها به صورت خودکار، وقتی نزدیک می­شوید؛ باز می­شود.

اما چگونه این درب­ ها باز می­شوند؟

باز و بسته شدن درب­ ها، به وسیله چشمی درب اتوماتیک، امکان پذیر است. اما این چشمی چیست؟ را ادامه مطلب باهم خواهیم خواند.

  • چشمی درب اتوماتیک شیشه ­ای چیست؟
  • انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه­ ای
  • نحوه تنظیم چشمی درب اتوماتیک
  • مدل­های چشمی درب اتوماتیک
  • قیمت چشمی درب اتوماتیک

 

چشمی درب اتوماتیک شیشه ­ای چیست؟

چشمی درب اتوماتیک شیشه ­ای، یک سیستم حسی است؛ که در، درب­ های اتوماتیک نصب می­شود. این حسگرها، حرکت اشخاصی که به آن نزدیک است؛ را دریافت و سپس به مدار اطلاه رسانی می­کند. این چشمی، برای ورود و خروج اشخاص در درب­ های اتوماتیک به­ کار می­رود. این چشمی­ها در ارتفاع مناسب و جایگاه­ های خاصی که در مکان متفاوت است؛ نصب میشوند.

 

سنسور چشمی درب اتوماتیک شیشه ­ای دارای 4 نوع است

انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه­ ای

همانطور که در مقاله ­های قبلی گفته شد؛ در­ب ­های اتوماتیک، انواع مختلفی دارند. از این رو، چشمی­ هایی که در این درب­ ها به کار می­رود؛ با هم متفاوت است. این چشمی­ ها با نام سنسور نیز شناخته می­شوند. سنسور چشمی درب اتوماتیک شیشه ­ای دارای 4 نوع است. در ادامه، با این سنسوره آشنا، و نحوه عملکرد چشمی درب اتوماتیک، را می خوانیم.

  • سنسور جفتی مادون قرمز اکتیو

این مدل، جفتی است. که یکی از آن­ها مادون قرمز، ساطع می­کند و دیگری آن را دریافت می­کند. این چشمی، جریان برق 12 تا 24 ولت را مصرف می­کند. گفتنی است؛ این سنسور، ضد آب نیست! و نصاب باید با چسب مخصوصی مثل: آکواریومی، پوششی ضد آب روی آن ایجاد کند. برد این چشمی، حدود چهار الی پنج  متر است. از قابلیت این نوع چشمی می­توان به سرعت بالا، درجه بندی حساسیت، مقاوم به نور، ارتباط( این قابلیت چشمی، به افراد اجازه می­دهد؛ تا به سیستم وتجهیزات امنیتی دیگر وصل شود.) و ….

  • سنسور ماکرویوو

این چشمی به وسیله، طیف طول موج­ هایی که اشخاص ایجاد می­کنند؛ دریافت می­کند. این امر موجب باز و بسته شدن درب میشود. این چشمی، دارای حساسیت بالا است؛ و به سرعت واکنش نشان می­دهد. اندازه این سنسور کوچک است و توان مصرفی آن کم است. همچنین این چشمی را دارای مدل­ ها مختلفی می­باشد.

  • سنسور فتوسل جانبی

این سنسور نیز، به وسیله طول موج افراد، کار می­کند. اما تفاوت بزرگ آن این است؛ این مدل جفتی کار می­کند. یکی از آن­ها، پرتوهای ایجاد شده را دریافت و به دیگری انتقال می­دهد؛ تا درب باز شود.

این چشمی، در اندازه و شکل­ های مختلفی ارائه می­شود. و در درب­هایی همچون: درب اتوماتیک شیشه­ ای، کرکره برقی و … کاربرد دارد.

در صورتی که، این چشمی، به درستی وصل نشود، شما مجبور به اقدام خرید دوباره­ی آن می­شوید. پس بهتر است؛ جایی معتبر برای این امر پیدا کنید.

  • سنسور مادون قرمز پسیو

این چشمی، با استفاده از تابش مادون قرمز بر روی اشیاء و موجودات زنده، حرارت را دریافت و درنتیجه، منجر به، باز و بسته شدن درب می­شود.

این سنسور به تغییرات دما واکنش نشان می­دهد. همچنین طیف دید وسیعی ندارد و فقط یک زاویه دید دارد. نصب و راه اندازی آن نیز آسان است.

 

نحوه تنظیم چشمی درب اتوماتیک شیشه ­ای

اگر برای باز و بسته شدن، درب اتوماتیک به مشکل خورده ­اید؛ و نمی­دانید که در این حین، چه اقداماتی با صورت گیرد؛ در ادامه مطلب چند نمونه از تنظیماتی که می­توانید انجام دهید تا چشمی درب اتوماتیک، بدون نگرانی حل شود.

  1. در اولین اقدام، شما باید از مطمئن شوید؛ که، کار نکردن درب، به­ خاطر خرابی چشمی یا دیگر اجزای آن است. زیرا؛ در برخی جاها ممکن است؛ با کم و زیاد شدن ولتاژ برق، باعث آسیب دیدگی در سیم­ های متصل به آن شده باشد.
  2. شما باید، باطری موجود در ریموت را کنترل کنید. گاهی مشکلات درب اتوماتیک شیشه ای، از ریموت آن است. مثل: دیر عوض کردن باطری آن، وارد شدن رطوبت به داخل آن وضربه خوردن و… باشد. از این رو، شما باید، حواستان به ریموت درب باشد.
  3. گاهی مشکلات درب، می­تواند به ­خاطر، فلاشر آن ­باشد. پس این مورد را فراموش نکنید.
  4. از دیگر مشکلات، می­توان به جک­ های درب اتوماتیک اشاره کرد. اگر به آن­ها رسیدگی نشود و روغن کاری­ های مورد نیاز انجام نشود؛ موجب خرابی جک و در نتیجه شکستن آن می­شود.
  5. بعد از اقدامات بالا و چک کردن، شما باید چشمی درب شیشه­ ای را بررسی کنید. همانطور که می­دانید؛ این چشمی­ ها، دارای حسگرهای بسیار حساسی هستند. حتی گاهی با کثیف شدن، و نشستن گرد وغبار روی چشمی،کار او مختل می­شود.

هر یک از مشکلات بالا، اگر منجر به درست شدن، درب اتوماتیک شما نشد، دیگر آچارهای خود را زمین بگذارید و سپس با متخصصان درب اتوماتیک همچون متخصصان شرکت مکث در تماس بگیرید و آن­ها را از مشکل خود آگاه سازید. نصب و نحوه تنظیمات چشمی درب، باید به دست متخصصان این زمینه انجام صورت بگیرد تا از خسارات جدی دیگر جلوگیری شود.

مدل­های چشمی درب اتوماتیک

مدل چشمی، به دو دسته تقسیم می­شود؛

دسته اول: “چشمی ترکیبی یا دوکاره” است. این نوع مدل، در سنسورهای جفتی مثل: مادون قرمز استفاده می­شود.

دسته دوم: “چشمی تک کاره یا تخم مرغی” است. این مدل، یکی داخل و یکی خارج، مکان استفاده می­شود؛ تا ورود و خروج افراد را در دو طرف پوشش دهد.

قیمت چشمی درب اتوماتیک

همانطور که می­دانید، قیمت درب اتوماتیک شیشه ­ای، به عوامل و دلایل مختلفی بستگی داشت. از این رو قیمت درب اتوماتیک کشویی و دیگر درب­ ها را می­توانید در پست­های قبلی ببینید.

اما قیمت چشمی درب اتوماتیک شیشه­ ای، بسته به نوع و مدل و شرکت سازنده­ی آن دارد. اگر شما با متخصصین، مجرب این کار، همراه شوید؛ به شما کمک می­کنند، تا با توجه به نوع درب اتوماتیک مورد نظر شما و مکان قرار گیری آن، بهترین مشاوره را دریافت کنید.

به طور خلاصه…

در مطلب بالا، سعی کردیم؛ تا موارد مورد نیاز برای دانستن، چشمی درب اتوماتیک را از انواع آن تا قیمت درب اتوماتیک شیشه ­ای و چگونگی عملکرد آن را برای شما توضیح دهیم. حتماً مواظب سنسور­های درب اتوماتیک، باشید. چرا که خراب شدن آن، وقت و هزینه ­ای را برای شما ایجاد می­کند،سعی کنید از شرکت های معتبری همچون مکث در، خرید خود را انجام دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *