مدار فرمان کرکره برقی

مدار فرمان کرکره برقی مزایای زیادی دارد

مدار فرمان کرکره برقی قطعه ای است که از آن به منظور کنترل موتور کرکره برقی مورد استفاده قرار می گیرد و نقش مهمی در به حرکت در آوردن تیغه ها دارد. مدار فرمان نام دیگری هم دارد که به آن رسیور می باشد و اگر این قطعه خراب شود باید مبلغ زیادی را برای تعویض آن هزینه کنید. در حقیقت، مدار فرمان به عنوان مغز کرکره برقی شناخته می شود که با دستور گرفتن از کاربر به واسطه ریموت، باز و بسته کردن درب را انجام می دهد. در ادامه مطلب تصمیم داریم تا شما را بیشتر با این مدار آشنا کنیم.

معرفی انواع مدار فرمان کرکره برقی

گونه های مختلفی از مدار فرمان همچون: رسیور فول و رسیور معمولی وجود دارد که برای هر مدل از موتورهای موجود، نوع خاصی از آن ها به کار گرفته می شود. به طور مثال، مدار فرمان کرکره برقی توبولار، با رسیور موتورهای ساید تفاوت دارد. موتورهای فرمان تنظیمات متنوعی دارند و ضروری است در رابطه با هر کدام از آن ها دانش کافی داشته باشید. تعدادی از مدارهای فرمان به جهت سیم کارت خور بودنشان، امکان مدیریت آنها به واسطه تلفن همراه وجود دارد. جدای از این مورد، برخی از مدارهای فرمان این توانایی را دارند که سرعت حرکت کرکره برقی را تنظیم کنند. رسیورهایی که در بیشتر کرکره های برقی در مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرند، از نوع ساده هستند و امکان متصل شدن آن ها به ریموت وجود دارد؛ اما مدار فرمان هایی که در درب پارکینگ ها به کار گرفته می شوند، از نوع رسیورهای ساده نمی باشد و دارای تنظیمات بیشتری است. امکان نصب تایمر باز و بسته شدن یا نصب سنسور، در رسیورهای کرکره برقی مورد استفاده درب اتوماتیک پارکینگ وجود دارد. شما حتی می توانید زمان و سرعت باز و بسته شدن کرکره برقی را در رسیورهای پارکینگ تنظیم نمایید. پس، به راحتی می توانید تنظیم مدار فرمان کرکره برقی را انجام دهید. در ادامه متن گونه های رسیور کرکره برقی را شرح داده ایم:

مدار فرمان ساده

مدار فرمان ساده کرکره برقی، یک ورودی 220 ولت برق شهری و یک خروجی موتور دارد که در مجموع فرایند بالا و پایین نمودن درب کرکره را به عهده دارد.

مدار فرمان فول

این مدار فرمان بیشتر برای کرکره پارکینگی مورد استفاده قرار می گیرد. علت این استفاده، توانایی اتصال فلاشر و چشم الکترونیکی است. این نوع مدار فرمان دارای تنظیمات اتوکلوز و رله پارکینگ می باشد و این امکانات سبب می شوند تا پس از گذشت تایم مشخصی، درب به‌ شکل خودکار بسته شود.
شما می توانید از شرکت مکث در، بهترین نوع مدار فرمان کرکره برقی را تهیه نمایید و از متخصصان این شرکت برای نصب آن کمک بگیرید.

نحوه نصب مدار فرمان کرکره برقی

نصب مدار فرمان کرکره باید توسط نصاب متخصص صورت گیرد. قبل از نصب، ابتدا برق ورودی قطع می شود و رسیور جدید از روی ترمینال باز می گردد. نصاب در هنگام باز نمودن سیم ها به محل دقیق آن ها توجه می کند تا برای بستن آن سیم ها با مشکلی مواجه نشود. اولین گام برای نصب رسیور این است که با مشورت نصاب و تشخیص او از مدل موتور به کار رفته در کرکره برقی، شما اقدام به تهیه مدار فرمان مورد نظر کنید. بعد از آن مدار کنترل قبلی توسط نصاب جدا شده و مدار جدید با دقت بالا نصب می شود. بعد از نصب کردن مدار فرمان جدید، برق ورودی وصل شده و پس از فاصله گرفتن از کرکره برقی، ریموت فشار داده می شود. چند مرتبه باز و بسته شدن کرکره با ریموت امتحان می گردد تا از صحیح کار کردن مدار فرمان اطمینان حاصل شود. بدیهی است که نصب کردن رسیورها در موتورهای مختلف، متفاوت است و هر کدام نیاز به رعایت قوانین ویژه ای دارد. به طور مثال موتورهای توبلار 5 ورودی دارند که 1 ترمینال و 2 ورودی مرتبط با برق شهر است و حتماً باید قبل از انجام فرایند نصب، برق ورودی این بخش قطع شود. 1 ترمینال از 3 خروجی دیگر در این مدل موتور، مرتبط با اتصال موتور است که یکی از آن ها سیمی به منظور بالا رفتن و دیگری برای پایین آمدن کرکره می باشد. اگر در هر شرایطی رسیور کرکره برقی شما دچار مشکل و خرابی شود، باید از یک نصاب حرفه ای در این زمینه استفاده کنید تا این پروسه را به درستی و با دقت هر چه تمام تر انجام دهد.

مزایای مدار فرمان کرکره برقی

یکی از مزیت های رسیور کرکره برقی، توانایی باز و بسته ‌شدن درب فقط با فشردن یک دکمه درب بالا یا پایین را دارد. برخی از مدارهای فرمان کرکره ‌ها قابلیت تعریف شدن درب اتوکلوزی را دارند که عبارتی دیگر می توانند بعد از عبور خودرو، درب را به صورت خودکار ببندند. یکی دیگر از مزایای رسیور کرکره برقی، تعمیر و تعویض آسان آن می باشد.

 

مدار فرمان کرکره برقی قطعه ای است که از آن به منظور کنترل موتور کرکره برقی مورد استفاده قرار می گیرد

 

دلایل خرابی مدار فرمان کرکره برقی

هر محصولی هزاران دلیل برای خراب شدن دارد. مدار فرمان هم از این قاعده مستثنی نیست. در متن ذیل دلایل خرابی این مدار را برایتان ذکر کردیم:

نوسانات برق

بردهای الکترونیکی، به جهت استفاده از قطعات الکترونیکی گوناگون، به آسانی دچار آسیب ‌دیدگی می‌ شوند و بسیار کمتر قابل تعمیر می باشند.پس بهتر است از فروشگاه های معتبری همچون مکث در خرید خود را انجام دهید.

نفوذ آب

در برخی موارد، زمانی که صفحه الکترونیکی شسته می شود و یا باران به آن می بارد، آب به درون برد الکترونیکی نفوذ کرده و به قطعات آن آسیب می‌ رساند و عملکرد آن را کاهش می ‌دهد. پیشنهاد می شود، در مدار فرمان کرکره‌ های برقی، برد در جایی نصب شود که به آن آب نرسد. همچنین، اگر این مدار در معرض باران قرار دارد، شما می توانید از جعبه ‌های ضد آب به منظور محفاظت از برد الکترونیکی استفاده نمایید. باید این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه از آسیب رسیدن به برد الکترونیکی جلوگیری نمایید؛ چرا که آن ها قابل تعمیر نیستند.

تنظیم ریموت روی برد

اغلب روی گونه های مختلف مدار فرمان درب‌ های کرکره، کلید کوچکی به اسم “Learn” وجود دارد که با فشردن این کلید به مدت 0.5 ثانیه و بعد از رها کردن آن و سپس فشردن کلید ریموت، لامپ LED روی برد 3 بار چشمک خواهد زد. پس از انجام این پروسه، ریموت روی برد الکترونیکی درب برقی تنظیم شده و آماده به کار است.
حال می توانید مدار فرمان مورد نظر خود را از شرکت مکث در خریداری نمایید و اگر برای انتخاب آن ها دچار تردید شده اید، می توانید از کارشناسان مربوطه این شرکت مشاوره بگیرید.

تابش مستقیم نور خورشید

تابش مستقیم نور خورشید در طولانی مدت، باعث بالا رفتن دمای قطعات می­شود. در نتیجه منجر به ترکیدن مخازن برد و دیگر قطعات می­شود. بهتر است، از دید نور خورشید دورش کنید یا برایش یک سایبان درست کنید.

تنظیمات اشتباه

نصب کرکره برقی، نیاز به یک متخصص دارد، تا بتواند اجزای آن را، به خصوص مدار فرمان را به درستی نصب و تنظیم کند؛ تا مشکلی در عملکرد دیگر قطعات ایجاد نشود. از این رو متخصصین در مکث در،می­توانند گزینه مناسبی برای انجام این امر باشند.

بلایای طبیعی

بارش باران یا باران­های اسیدی می­توانند به راحتی در مدار فرمان اختلال یا آن را خراب کنند. از ان رو شما می­توانید روی آن را پوشانده یا جایی سرپوشیده قرار دهید.

بررسی مزایا و معایب انواع مدار فرمان کرکره برقی

در این بخش، ما بررسی­ هایی برای انواع مدار فرمان کرکره برقی را به عمل می­ آوریم؛ تا شما در انتخاب آن، به درستی عمل کنید.

مدار فرمان با ریموت کنترل

این نوع مدار فرمان، به صورت کلیدهای مختلف مثل ریموت، برای کنترل از راه دور مورد استفاده قرار می­گیرد. این ریموت­ ها، گاهی بدون سیم و گاهی همراه با سیم هستند.

مزایا: از قابلیت­ های خوب این مدار فرمان، می­شود به کنترل از راه دور آن اشاره کرد. شما با این قابلیت به راحتی می­توانید در محدوده ریموت، اقدام به باز و بسته کردن کرکره کنید.

معایب: از اشکلات این نوع مدار فرمان، می­توان به خراب شدن ریموت آن اشاره نمود. گاهی با یک ضربه ساده، اختلالاتی در ریموت ایجاد می­شود و شما مجبور به عوض کردن آن می­شوید.

مدار فرمان با سوئیچ

در این نوع از مدار فرمان، شما با استفاده از یک کلید مخصوص، شروع به باز و بسته کردن کرکره برقی می­کنید. حتی با این کلید مخصوص، شما می­توانید ارتفاع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مزایا: از مزیت این مدار فرمان، می­توان گفت: که به تخصص خاصی برایش وجود ندارد. و هر فردی می­تواند به راحتی آن را باز و بسته کند.

معایب: اما کار با این مدار فرمان، گاهی برای افراد سخت است. در هنگام بسته شدن، شما حتماً باید کنار آن باشید تا کرکره برقی  به راحتی باز یا بسته شود. یعنی، کنار کرکره برقی، یه نیروی خارجی هم باید باشد، تا آن به راحتی کار خود را به اتمام رساند. از دیگر مشکلات، به خراب شدن کلید اشاره کرد.

مدار فرمان با تایمر

همانطور که، از اسم مدار فرمان پیدا است؛ شما با تنظیم کردن تایم خاصی، می­توانید باعث بسته یا باز شدن کرکره برقی شوید.

مزایا: با استفاده از این مدار فرمان، شما می­توانید در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید. با مشخص کردن تایم خاصی بر روی مدار، مدار اقدام به بسته یا باز شدن کرکره می­کند.

معایب: کار با این نوع از مدار تا حدودی سخت است. و اگر کار با آن را بلد نباشید، باعث خرابی می­شود؛ و در صورت خرابی، تا درست شدن مدار نمی­توانید حتی به صورت دستی از کرکره استفاده کنید.

مدار فرمان با سنسور

این نوع مدار فرمان، با سنسورهای خاص حرکتی، اقدام به باز و بسته شدن می­کنند.

مزایا: یکی از مزیت­ های خوب این مدل از مدار فرمان این است که؛ شما می­توانید بت نصب سنسور خورشیدی، برق مورد نیاز را از خورشید جذب کنید. همچنین در این نوع مدار فرمان، دخالتی برای دست وجود ندارد.

معایب: همانطور که از اسم مدار فرمان مشخص است؛ سنسورها قیمت زیادی دارد حتی با کوچک­ترین نقصی در آن­ها شاید مجبور به تعویض کردن آن شوید. همین مسئله، برای شما هزینه ه­ای جدا ایجاد می­کند.

رعایت نکات خرید مدار فرمان کرکره برقی

در این وضعیت اقتصادی، شما باید هوشمندانه پول خود را خرج کنید. اگر مایل به خرید مدار فرمان مناسب هستید؛ به شما نکات را خواهیم گفت: تا به شما در نحوه خرید مناسب آن کمک کنیم. این نکات مهم عبارت­ اند از:

  1. با در اختیار داشتن، وزن و نوع کرکره برقی خود، می­توانید علاوه بر مدار فرمان مناسب کرکره برقی، موتور مناسبی را نیز خریداری کنید.
  2. قیمت انتخابی خود را برای خرید مدار فرمان تعیین کنید؛ و با استفاده از معایب و مزایای گفته شده هر مدار فرمان در بالا، مدار فرمان مورد نظر را پیدا کنید؛ زیرا هر نوع از مدار فرمان­ ها، قیمت­ های مختلفی دارند.( این قیمت­ها به عامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.)
  3. حواستان باشد، نوع مدار فرمان مورد نظر شما، با نوع موتور به کار رفته در کرکره برقی شما با هم­دیگر سازگار باشد. در غیر اینصورت ممکن است به مدار فرمان یا دیگر قطعات آسیبی جدی رسد.
  4. بهتر است که، مدار فرمانی که قابلیت کنترل و تنظیم حرکت و سرعت دارد را انتخاب کنید.
  5. اگر مایل به کنترل از راه دور هستید، مدار فرمان با سوئیچ بهترین انتخاب برای شما است.
  6. حتماً حواستان به گارانتی و خدمات پس از فروش مدار فرمان نیز باشد.

روش تنظیم سرعت کرکره برقی با توجه به مدار فرمان

گاهی شما از سرعت بالا رفتن و یا پایین آمدن، کرکره برقی خود ناراضی هستید؛ و در راستای این مشکل شما باید تایم زیادی را برای آن صرف کنید. از این رو بهتر است شما، سرعت کرکره برقی خود را بالا ببرید، تا از این اتلاف وقت ایجاد شده برای شما جلوگیری شود.

در ادامه، دو راه حل از روش ­های زیاد کردن سرعت کرکره برقی که با توجه به مدار فرمان است، صحبت خواهیم کرد، که تا حدودی از این مشکل شما رفع ­شود. در نظر داشته باشید، این راه­ ها فقط افزایش سرعت درب کرکره برقی از طریق مدار فرمان است( دیگر روش­ها مربوط به قطعات دیگر کرکره برقی می­باشد.). اسم این روش دیپ سوئیچ است.

بر روی مدار فرمان درب کرکره برقی شما، 3 عدد دیپ سوئیچ( طراحی خاصی از، سوئیچ­های کشویی می­باشد) وجود دارد. از وظایف دیپ سوئیچ ­ها می­توان به فعال کردن و فعال نکردن تایمر مدار فرمان و میزان سرعت کرکره برقی یاد کرد.

تنظیم سرعت کرکره با استفاده از این روش این گونه است که، دیپ سوئیچ اتوکلوز تا زمانی که کرکره برقی نیاز دارد به پایین بیاید یا بلعکس این موضوع، باید روی گزینه روشن قرار داد و بعد از اتمام آن، باید برای خاموش کردن اتوکلوز مدار فرمان اقدام نمایید.

یکی دیگر از روش­ های افزایش سرعت، با توجه به مدل مدار فرمان به کار رفته در کرکره برقی، اولین دکمه از سمت چپ و پایین را برای چند ثانیه، نگه دارید تا شروع به چشمک زدن کند.

بعد از این کار، شما باید کلید D که بر روی ریموت قرار دارد را بزنید و زمان مورد نظر و دلخواه خود برای سپری شدن تایم باز و بسته شدن درب کرکره برقی انتخاب کنید. بعد از انتخاب زمان، برای ثبت و اتمام کار، دوباره همان کلید D را فشار دهید. با این دو روش در مدار فرمان کرکره برقی، می­توانید سرعت را تا حدودی افزایش دهید.

همانطور که آگاه هستید، همه­ی کرکره برقی­ ها امکان تنظیم سرعت را ندارند. و این تنظیم سرعت، باید زیر نظر متخصصان این حوزه انجام گردد تا اختلالاتی دیگر در کرکره برقی شما ایجاد نشود.

قیمت مدار فرمان کرکره برقی

مدار فرمان در بالای ریل کرکره برقی قرار دارد. این مدار فرمان، نقش خاصی را ایفا می­کند. به همین علت، خرابی یا نقص فنی در آن، هزینه زیادی را برای استفاده کننده آن ایجاد می­کند. قیمت این مدار فرمان­ها، به دلایل متعددی بستگی دارد؛ این دلایل عبارت­ند از:

  • برند مورد نظر شما برای خرید مدار فرمان
  • امکانات و قابلیت­های به خصوصی که آن مدار فرمان دارا است مثل: عمر طولانی، سرعت و…
  • اینکه تا چه حدی آسان و کاربدی می­باشد

این مورد را در نظر داشته باشید؛ گاهی در هنگام نصب این مدار فرمان، هزینه­ های مبنی بر ایاب و ذهاب و دستمزد نیز اعمال می­شود.

همچنین شما می­توانید با کمک گرفتن از مشاوران مکث در که در این حوزه متخصص می­باشند کمک بگیرید تا شما را در خرید و نکات دیگر راهنمایی کنند.

سخن آخر…

این روزها، نصب کرکره برقی به جای استفاده از کرکره­ های سنتی، یکی از بهترین کارهایی است که می­تواند برای جلو­ی مغازه و جلوگیری از آسیب­ های دیگر به شما کمک کند. حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید که در هنگان نصب کرکره برقی، از مدار فرمان مناسب استفاده کنید؛ زیرا مدار فرمان، یکی از قطعات مهم در کرکره برقی به شمار می­رود و اگر این فرمان به درستی و زیرنظر نصاب این حوزه صورت نگیرد، می­تواند هزینه ­های گزاف دیگری برای شما در این روزهای بد اقتصادی به ارمغان بیاورد. مدار فرمان باید، به  درستی تنظیم شود تا اختلالی در کار شما ایجاد نشود. شما می­توانید با کمک گیری از مکث در، از این گونه مشکلاتی که می­تواند به اقتصاد شما لطمه زند، پیشگیری کنید. مکث در با هدف ارائه خدمات نوین در این حوزه، مسئولیت و پذیرش درخواست­های شما را قبول می­کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *